Права на ТМ та її використання
Права Власника торгової марки
Отже, Ви зареєстрували свою торгову марку (скорочено - ТМ). Та отримали на неї Свідоцтво, тобто стали її Власником. Саме Свідоцтво зафіксувало Ваші права на ТМ, які діють з моменту подачі Заявки. Які права у Вас є тепер?- • Право на використання позначення. Відповідно до Цивільного кодексу України (скорочено - ЦКУ), право використання є невиключним. Цим у ЦКУ законодавець підкреслив, що використовувати ТМ можуть кілька осіб. Наприклад, її співвласники, якщо договором між ними не передбачено інше. Також використання торговельної марки стосовно товарів або послуг тих класів МКТП, стосовно яких вона зареєстрована, можливе Ліцензіатом або Ліцензіатами згідно з Ліцензійним договором. А також - субліцензіатами, якщо це передбачено відповідно до умов Ліцензійного договору. Важливо з, що Власник знака має право на розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності на ТМ. Наприклад, передати права на неї (продати) іншій особі, внести її у статутний фонд підприємства тощо. Також, зареєстрована торговельна марка дає її Власнику право на реєстрацію домену ua.
- • Виключне право дозволяти її використання. Це право треба розуміти так, що тільки сам Власник знака або особа, якій він делегує таке право згідно з Ліцензією або Ліцензійним договором, можуть дозволяти її використання третім особам. При цьому, якщо у Свідоцтва є Співвласники, то дозволити її використання можуть тільки всі Співвласники. Без згоди когось із них ніхто не може дозволити використання знака. А ось використовувати - може кожен з них без дозволу Співвласника. Це законодавча прогалина, але така норма Закону.. Також, якщо була проведена реєстрація домену ua, то надалі домен ua можна продати разом з ТМ або укласти Ліцензійний договір (здати в аренду при наявності такої умови у Ліцензійному договорі).
- • Виключне право забороняти її використання. Це право треба розуміти так: тільки сам власник Свідоцтва або особа, якій він делегує таке право згідно з дорученням або договором, може забороняти використання цієї ТМ. Наприклад, поліція за власною ініціативою в принципі не має права ходити по магазинах і перевіряти законність продажу там товарів під різними брендами. Вона повинна це робити тільки за заявою того, хто має право забороняти використання цього бренду. І це повинно бути підкріплено Договором або Довіреністю. Сержант Петренко в принципі та за законом не повинен хвилюватися, чий це Adidas. Хіба що тільки власник бренду Adidas або його повноважний представник сам звернувся до суду або правоохоронних органів за захистом своїх прав. А Митниця теж не повинна хвилюватися, на якій підставі цей товар ввозять в Україну. Вірніше, хвилюватися вона може, але тільки шляхом інформування власника бренду Adidas про таке ввезення. І до тих пір, поки власник цього бренду не внесе його до Митного реєстру прав інтелектуальної власності, то немає у Митниці прав зупиняти пропуск товарів через кордон. Відповідно до Закону "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг" передбачено, що тільки Свідоцтво надає його власнику виключне право забороняти іншим особам використання цього знака без його згоди. Але - тільки щодо наведених у Свідоцтві товарів і послуг. Власник знака також може забороняти використовувати зареєстрований знак щодо товарів і послуг, споріднених з наведеними у свідоцтві, якщо внаслідок такого використання можна ввести в оману щодо особи, яка виробляє товари або надає послуги. І забороняти використовувати також і позначення, схоже на зареєстрований знак, щодо наведених у свідоцтві товарів і послуг, якщо в результаті такого використання це позначення і знак можна сплутати.
- • Виключне право перешкоджати її незаконному використанню. Це право розуміється як право власника знака вживати всіх законних заходів для захисту прав за знаком. Це можуть бути найрізноманітніші способи захисту прав на торговельну марку: досудові, захист прав в суді тощо.
Використання торгової марки
Ви зареєстрували своє позначення. Розумієте, що маєте право його захищати. Як зрозуміти, що є порушенням Ваших прав? А без розуміння того, що є використання торгової марки - немає правильного розуміння і своїх можливостей щодо її захисту.
Використанням ТМ є:- Нанесення Вашого позначення на будь-який товар, для якого це позначення зареєстровано.
- Нанесення його на упаковку, в якій міститься такий товар, на етикетку, нашивку, бирку або інший прикріплений до товару предмет.
- Зберігання такого товару з нанесеною на нього Вашою торговою маркою з метою пропозиції для продажу, пропозиція цього товару до продажу, продаж, імпорт (ввезення) та експорт (вивезення) цього товару.
- Нанесення його на вивіску, пов'язану з цим позначенням.
- Застосування Вашого позначення під час пропозиції або надання будь-якої послуги, для якої його зареєстровано.
- Застосування Вашого позначення в діловій документації, в рекламі або в мережі Інтернет.
- Порушенням прав власника свідоцтва вважається також використання торгової марки без його згоди в доменних іменах. Але це складне питання і його розкриття потребує окремого розгляду.
Закон підкреслює, що Ваше позначення визнається використаним, якщо воно застосоване у формі зареєстрованого позначення, а також у формі, що відрізняється від зареєстрованого позначення лише окремими елементами, якщо це не змінює в цілому відмінності позначення.
Друзі та Вороги Вашої ТМ
1. Всі починали з малого. Більшість компаній колись були маленькими, а придумане Вами якесь цікаве позначення (назва, логотип фірми або назви її товарів або послуг) - було нікому не відомо. Часто починався цей шлях не однією людиною, а групою батьків-засновників.
2. Бізнес йде добре. Та Ваше позначення вже має успіх. Це позначення стали впізнавати. Воно вже стало гарантією якості, гарантією надійності та порядності. Споживачі та Клієнти вже платять вам ЗА ІМ'Я.
3. Ви добре попрацювали. Фірма росла. Вже люди стали йти не особисто до Вас. А в фірму "ПОЛІC" (наприклад). Ваш логотип і бренд стали відомими.
4. Ви багато вклали Сили, Здоров'я та Грошей в це позначення. У рекламу Ви вклали та вкладаєте незліченну кількість коштів та сил. Суми на просування обчислюються вже не однією тисячею, а то і сотнями тисяч доларів. Ваших доларів.
5. Вас можуть зрадити навіть "Друзі". Дуже часто справу починають кілька людей. Але потім буває по-різному... А раптом один з партнерів відкриває свою справу. І називає фірму майже так само, в кращому випадку - «Поліс +» або «Поліс-2020». І рекламу дає під Вашим же позначенням. І Ви бачите, що прибутки зменшилися, частина Клієнтів до нього пішла. Вашу ТМ просто вкрали.
Реальний випадок із нашої практики. Ця справа слухалася в Шевченківському районному суді м. Києва. Польська компанія створила в Україні спільне підприємство з громадянкою України. Попрацювавши. Справа пішла. Після цього громадянка України заявила на себе ті знаки польської компанії, під якими поставлялися товари. Отримала свідоцтво на одну з ТМ. Підібравши необхідні документи, вона подала на це підприємство до Шевченківського райсуду позов про захист права інтелектуальної власності на знак поляків, який тепер нібито належить вже їй, а не польській стороні. Суд взяв і наклав заборону на користування грошовими коштами на рахунках цього підприємства (фактично - арешт на рахунки) і розпорядження товарами на складах (фактично, то арешт на товари) на весь розмір позову, тобто на 1,5 мільйона гривень. А далі багато років і грошей польської сторони пішло на дурну боротьбу за свої ж ТМ.
6. Та й "вороги не дрімають". Ось комусь із Ваших конкурентів приходить в голову думка позбутися від витрат на рекламу, на участь у виставках, на роботу з замовниками тощо. Тому він просто відкриває фірму під Вашим ім'ям та торговою маркою і починає перехоплювати замовлення.
7. З бізнесом - буває різне. Червоні приходять та грабують. Потім білі приходять та теж грабують. А Свідоцтво на позначення можна отримати на себе, рідненького. У разі чого: Свідоцтво під пахву та створювати нову фірму. Тому найчастіше ми радимо: Найкраще, це зареєструвати ТМ на себе, ніж на своє підприємство! Плюс завжди є питання: а з чим іти в разі проблем з ТМ в суд, до правоохоронців або в Антимонопольний комітет? Як зупинити недобросовісних конкурентів? Як заздалегідь зробити все круто? Відповідь може бути тільки одна: треба зареєструвати торгову марку!
2. Бізнес йде добре. Та Ваше позначення вже має успіх. Це позначення стали впізнавати. Воно вже стало гарантією якості, гарантією надійності та порядності. Споживачі та Клієнти вже платять вам ЗА ІМ'Я.
3. Ви добре попрацювали. Фірма росла. Вже люди стали йти не особисто до Вас. А в фірму "ПОЛІC" (наприклад). Ваш логотип і бренд стали відомими.
4. Ви багато вклали Сили, Здоров'я та Грошей в це позначення. У рекламу Ви вклали та вкладаєте незліченну кількість коштів та сил. Суми на просування обчислюються вже не однією тисячею, а то і сотнями тисяч доларів. Ваших доларів.
5. Вас можуть зрадити навіть "Друзі". Дуже часто справу починають кілька людей. Але потім буває по-різному... А раптом один з партнерів відкриває свою справу. І називає фірму майже так само, в кращому випадку - «Поліс +» або «Поліс-2020». І рекламу дає під Вашим же позначенням. І Ви бачите, що прибутки зменшилися, частина Клієнтів до нього пішла. Вашу ТМ просто вкрали.
Реальний випадок із нашої практики. Ця справа слухалася в Шевченківському районному суді м. Києва. Польська компанія створила в Україні спільне підприємство з громадянкою України. Попрацювавши. Справа пішла. Після цього громадянка України заявила на себе ті знаки польської компанії, під якими поставлялися товари. Отримала свідоцтво на одну з ТМ. Підібравши необхідні документи, вона подала на це підприємство до Шевченківського райсуду позов про захист права інтелектуальної власності на знак поляків, який тепер нібито належить вже їй, а не польській стороні. Суд взяв і наклав заборону на користування грошовими коштами на рахунках цього підприємства (фактично - арешт на рахунки) і розпорядження товарами на складах (фактично, то арешт на товари) на весь розмір позову, тобто на 1,5 мільйона гривень. А далі багато років і грошей польської сторони пішло на дурну боротьбу за свої ж ТМ.
6. Та й "вороги не дрімають". Ось комусь із Ваших конкурентів приходить в голову думка позбутися від витрат на рекламу, на участь у виставках, на роботу з замовниками тощо. Тому він просто відкриває фірму під Вашим ім'ям та торговою маркою і починає перехоплювати замовлення.
7. З бізнесом - буває різне. Червоні приходять та грабують. Потім білі приходять та теж грабують. А Свідоцтво на позначення можна отримати на себе, рідненького. У разі чого: Свідоцтво під пахву та створювати нову фірму. Тому найчастіше ми радимо: Найкраще, це зареєструвати ТМ на себе, ніж на своє підприємство! Плюс завжди є питання: а з чим іти в разі проблем з ТМ в суд, до правоохоронців або в Антимонопольний комітет? Як зупинити недобросовісних конкурентів? Як заздалегідь зробити все круто? Відповідь може бути тільки одна: треба зареєструвати торгову марку!